Reklama

Niedziela Sandomierska

Wreszcie bez korków

Po przecięciu wstęgi, na obwodnicę ruszyły pierwsze samochody

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

Po przecięciu wstęgi, na obwodnicę ruszyły pierwsze samochody

Tarnobrzeg po wielu latach starań wreszcie doczekał się obwodnicy. Pozwoli ona odciążyć ruch aut w centrum miasta, a tym samym zmniejszy korki.

Plany budowy obwodnicy zrodziły się przed kilkudziesięciu laty. – Ma ona chyba tyle lat co ja, gdyż pamiętam od najmłodszych lat, jak w naszym domu, stojącym przy ul. Sienkiewicza, mówiło się, że będą nas wysiedlać pod budowę obwodnicy – mówił Dariusz Bożek, prezydent miasta.

Myśl o budowie obwodnicy miasta zaczęła nabierać realnych kształtów w 2016 r., kiedy zostały przeprowadzone konsultacje społeczne dotyczące propozycji jej przebiegu. W pierwszym kwartale 2018 r. został rozstrzygnięty przetarg na jej budowę w systemie „zaprojektuj i zbuduj”, który wygrała szczecińska firma Energopol. Umowę 11 kwietnia 2018 r. podpisali Kamil Kalinka, pełniący wówczas obowiązki prezydenta miasta, Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki, oraz Jerzy Geniusz, dyrektor produkcji Energopol Szczecin S.A. „Budowa obwodnicy miasta Tarnobrzega” miała być realizowana w ramach regionalnego programu. Dofinansowanie, jakie miasto pozyskało wówczas, to 42 441 528 zł, zaś kosz całkowity budowy opiewał zaś na 61 mln zł, a inwestycja miała się zakończyć w 2020 r. Jednak niespodziewanie firma, która wygrała przetarg, 28 czerwca 2019 r. ogłosiła upadłość. Mieszkańcy miasta stracili wówczas jakiekolwiek nadzieje, że droga kiedyś powstanie. Tylko dzięki ogromnej determinacji obecnych władz miasta na czele z prezydentem Dariuszem Bożkiem, udało się wyjść z impasu i pokonać niebywałe trudności. – Nie brakowało osób, które zwątpiły, twierdząc wręcz, że „teraz się wam nie uda”. Upadłość Energopolu oznaczała ogromne problemy. Na lodzie zostały dwa podmioty – my, czyli miasto oraz firma Lafrentz Polska Sp. z o.o., będąca podwykonawcą, odpowiedzialnym za projekt obwodnicy. Negocjacje z Lafrentz trwały kilka miesięcy i byliśmy już skłonni do rozwiązania tylko „wybuduj”, bez „zaprojektuj”. Ponadto, istniało ryzyko, iż pieniądze zabezpieczone przez marszałka podkarpackiego, wobec niemożności realizacji inwestycji, zostaną przekazane na inne cele. Moją rolą było przekonanie marszałka i zarządu województwa, że tę drogę zbudujemy. I w tym miejscu pragnę wyrazić wielkie podziękowania i szacunek dla pana marszałka Władysława Ortyla i całego zarządu, za to, że mi uwierzyli, iż i ja, i urzędnicy magistratu jesteśmy na tyle zdeterminowani, że mimo wszystkich przeciwności, obwodnicę wybudujemy – mówił Dariusz Bożek. Nowa droga liczy ponad 9 km, ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,50 m i stanowi część drogi wojewódzkiej nr 871. Jej początek zlokalizowany jest przy ul. Sikorskiego na wysokości stacji paliw, swój bieg kończy zaś przy rondzie na os. Zakrzów, przy Tarnobrzeskim Parku Przemysłowo-Technologicznym. Koszt budowy to 78 mln zł. Tylko na same odszkodowania za wywłaszczenie miasto musiało wydać ponad 24 mln zł. Obwodnica pozwala na wyprowadzenie ruchu, zwłaszcza ciężarowego poza centrum miasta, niemniej na jego uciążliwość wciąż są narażeni mieszkańcy Sielca, Wielowsi i Mokrzyszowa. Istnieje jednak szansa, jaką daje powstanie drogi ekspresowej S74.

– Jeżeli droga poszłaby po proponowanej przez nas linii, opartej na projekcie obywatelskim, wówczas problem dalszego ciągu obwodnicy w kierunku Sandomierza byłby rozwiązany, albowiem wpinałaby się w S74. Pozostaje sprawa wjazdu od Stalowej Woli, ale tę będziemy rozważać po modernizacji ulicy Kwiatkowskiego i Curie-Skłodowskiej. Jeśli okaże się, że ruch jest duży, konieczne będzie rozważenie budowy kolejnej możliwości połączenia Tarnobrzega i Stalowej Woli, a przede wszystkim Tarnobrzega, Mokrzyszowa i Stalów – poinformował prezydent miasta.

2022-11-22 14:17

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Miliony dla miasta

Miasto otrzyma ponad 35 mln zł. z Rządowego Funduszu Polski Ład.

Więcej ...

5 powodów, dla których warto pójść do spowiedzi

Adobe Stock

Dlaczego właściwie warto się spowiadać? Bo tego nauczyli mnie rodzice? Bo tak wypada? Nic z tych rzeczy. Oto 5 prawdziwych powodów dla których warto klęknąć do kratek konfesjonału!

Więcej ...

Papież Franciszek napisał do polskiej parafii w Londynie, pozdrawiając również anglikanów

2023-02-04 18:56

mizar_21984/fotolia.com

Parafia św. Wojciecha w Londynie jest fenomenem na skalę światową między innymi dlatego, że korzysta z gościnności kościoła anglikańskiego. Papież Franciszek najpierw pobłogosławił kopię jasnogórskiej ikony do tego kościoła, a ostatnio proboszcz parafii ks. Bartosz Rajewski otrzymał odpowiedź na swój list.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Jak współpracować z Duchem Świętym?

Wiara

Jak współpracować z Duchem Świętym?

Każdy z nas kradnie i nawet o tym nie wie? VII przykazanie...

Wiara

Każdy z nas kradnie i nawet o tym nie wie? VII przykazanie...

Uskrzydlająca wizja

Wiara

Uskrzydlająca wizja

Nowe zasady przygotowania do sakramentu bierzmowania w...

Kościół

Nowe zasady przygotowania do sakramentu bierzmowania w...

To cud! Matka Boża go uzdrawia! Świadectwo wstawiennictwa...

Wiara

To cud! Matka Boża go uzdrawia! Świadectwo wstawiennictwa...

Koziegłowy: profanacja figury Matki Bożej Fatimskiej

Kościół

Koziegłowy: profanacja figury Matki Bożej Fatimskiej

Watykan: Polak podsekretarzem Dykasterii ds. Kultu Bożego...

Kościół

Watykan: Polak podsekretarzem Dykasterii ds. Kultu Bożego...

Bydgoszcz: zakaz prowadzenia działalności medialnej dla...

Kościół

Bydgoszcz: zakaz prowadzenia działalności medialnej dla...

Czy w piekle też jest życie wieczne?

Czy w piekle też jest życie wieczne?